Algemeen

1. Bedrijfsfeest

Een bedrijfsfeest of personeelsfeest organiseren: hoe begin je er aan? Afhankelijk van het aantal deelnemers en het beschikbare budget kan je gaan bepalen wat je allemaal zelf kan doen, en wat je uitbesteedt. Hieronder volgen een aantal belangrijke stappen om de organisatie van een bedrijfsfeest tot een goed einde te brengen. Tijdig beginnen is de eerste tip.

Intern organiseren of uitbesteden?

Is er intern voldoende tijd en capaciteit om het bedrijfsfeest zelf te organiseren? Zoniet, is het budget voldoende om het feest uit te besteden?

Stel het organisatie-team samen

Kijk even binnen de eigen organisatie wie in aanmerking komt om het organisatie-team te vormen. Wie heeft een open geest, en kan af en toe wat tijd vrijmaken om de organisatie van het feest in goede banen te lijden.

Datum bepalen

Bepaal een datum wanneer het feest plaats kan vinden. Is het enkel een avondfeest, of is er ook een namiddagprogramma voorzien? Kan het plaatsvinden op een werkdag, of enkel in het weekend?

Budget

Erg handig is dat je weet welk budget er beschikbaar is voor het bedrijfsfeest. Is er een vast bedrag per werknemer, of is er een totaalbedrag beschikbaar gesteld. Wil de directie eerst een kostenraming zien, bereid je dan goed voor. Maak een lijstje met verwachte kostenposten, en probeer hier een bedrag op te plakken.

Gastenlijst

Stel de gastenlijst samen. Worden de partners van de werknemers ook uitgenodigd? In eerste instantie is het vooral belangrijk dat je weet hoeveel mensen er aan het feest zullen deelnemen.

Wat ga je doen?

Belangrijkste vraag: wat wil je doen? Er moeten een aantal knopen doorgehakt worden:
  • De duur van het feest: enkel avondfeest - dagprogramma met avondfeest - of volledig weekend?
  • Activiteit: enkel eten en drinken of ook een doe⁻activiteit?

Locatie

Bekijk waar het feest kan plaatsvinden. Is er plaats om dit binnen het bedrijf te laten plaatsvinden? Indien er voor een andere (externe) locatie wordt gekozen, houd dan even rekening met de bereikbaarheid voor alle werknemers.

Catering

Eten en drinken is natuurlijk erg belangrijk voor een geslaagd bedrijfsfeest. Dit kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Eten

Afhankelijk van het aanvangsuur van het feest, kies je voor:
  • Hapjes en snacks
  • Meergangendiner
  • Warm of koud buffet

Drinken

Bepaal het gamma aan alcoholische en non-alcoholische dranken.

Muziek

Geen feest zonder muziek. Wat is praktisch en financieel haalbaar? Een cover-bandje is altijd leuk, en kan de sfeer er goed inbrengen. Een goede DJ kan het feest echt maken. Besteed daarom extra aandacht aan de muziekale invulling.

Foto en video

Leuk om nog jaren na te genieten, als je mooie foto's of video's van het feest hebt. Is het aangewezen om hiervoor een professional in te huren? Of heb je intern wel een amateur-fotograaf die deze taak op zich wil nemen. Overdrijf ook niet, sommige mensen storen zich eraan wanneer er constant een camera over hun schouders meekijkt. Spreek eventueel een bepaalde tijdspanne af waartussen enkele foto's worden gemaakt. Zorg ervoor dat je, indien mogelijk, iedereen een keer kan fotograferen. Zo raakt iedereen achteraf een beetje betrokken.


2. Buurtfeest


Een buurtfeest is een ideale gelegenheid om je buren wat beter te leren kennen. Zie je zo'n feest wel zitten, wacht dan niet tot iemand anders het initiatief neemt en organiseer het gewoon zelf.

Informeer bij de gemeente

Wanneer je een buurtfeest wilt organiseren, dan informeer je best even bij de gemeente over de mogelijkheden. Veel steden en gemeenten willen het sociale leven stimuleren door middel van een financiële subsidie. Wil je de straat laten afsluiten, dan heb je een vergunning nodig. Ook voor het plaatsen van een feesttent informeer je best even bij je gemeente naar de voorwaarden.

Stel een feestcomité samen

Een buurtfeest organiseren kost meer tijd dan je denkt. Begin daarom ruim op voorhand, zeker als je het de eerste keer organiseert. Bestaat er reeds iets als een buurtcomité, dan kan je deze groep even aanspreken. Is dit niet het geval, dan ga je best persoonlijk langs bij al de mensen uit jou buurt. Breng een kort bezoekje aan alle buren om te vragen wie zin heeft om het buurtfeest mee te organiseren. Zo heb je iedereen meteen een keer gezien, en is iedereen ook op de hoogte is van jou plannen. Zet je idee kort op papier, ondertekend met je naam, e-mail en telefoonnummer. Print dit een aantal keer af, en laat dit na je bezoek achter.

Plan je eerste bijeenkomst

Heb je een aantal enthousiaste buren gevonden? Dan kan het feestcomité van start gaan. Spreek een datum af, en plan een eerste vergadering. Spreek duidelijk een datum, uur en plaats af.

Schrijf een programma uit

Bespreek ik grote lijnen het verloop van het buurtfeest, en noteer alle overeengekomen besluiten.
  • Datum en aanvangsuur
  • Kinderanimatie
  • Eten en drinken
  • Muziek
Plan een vervolgbijeenkomst om de voortgang van alle taken te bespreken.
*Muziek: Voor opgenomen muziek op de openbare weg moet je een billijke vergoeding betalen, en ten minste vijf dagen vooraf aangifte doen. Voor kleinschalige initiatieven kan je soms een vrijstelling krijgen.
Zie  www.sabam.be.

Materiaal enzo

Als je een goed idee hebt van het verloop van het feest, kan je een lijst maken van alles wat moet gekocht, besteld en geregeld worden.
  • locatie
  • party-tent
  • (sta)tafels en stoelen
  • koelkast(en)
  • eten en drinken
  • barbeque
  • muziekinstallatie of dj

Bereken de kosten

Bereken de vaste kosten, en verreken dit met de eventuele subsidie. Voor kosten van eten en drinken zal je een schatting moeten maken van het aantal deelnemers. Zo kan je de kosten per deelnemer berekenen. Neem hiervoor voldoende marge, zodat je niet met een financieel gat komt te zitten.
Maak een aparte prijs voor kinderen (of beslis dat kinderen gratis deelnemen).
Wil je het evenement gratis toegankelijk maken? Ga dan op zoek naar lokale organisaties en handelaars voor financiële steun of goederen.

Nodig de buurt uit

Een buurtfeest is pas geslaagd als de opkomst groot is, en de hele buurt welkom is. Zorg er dus voor dat iedereen uitgenodigd wordt. De uitnodigingen persoonlijk rondbrengen zorgt voor de beste respons. Zo ontmoet je de mensen nog een keer. Verder kan je ook wat A4-tjes ophangen in de straat, zodat je er echt niet omheen kunt. Vermeld op de uitnodiging duidelijk datum, uur en programma. Eventuele kosten per persoon, en hoe de betaling verloopt.

Het Feest

Spreek op de dag van het feest een uur af met het feestcomité, om alles tijdig klaar te zetten. Tent, stoelen, koelkast, muziek,... Indien het een buurtbarbeque is, steek de barbeque dan tijdig aan. Het feest kan beginnen! Zijn de mensen enthousiast over jou initiatief, dan kan je het al hebben over een vervolg-editie.

Na het feest: opruimen

Opruimen. Niet het leukste werk, maar het moet gebeuren. Maak hierover ook duidelijke afspraken. Vele handen maken licht werk. En waarschijnlijk zullen er wel buren buiten het feestcomité bereid zijn een handje te helpen.


3. Familiefeest

Grootte van het feest

Alvorens je begint te plannen, is het belangrijk te weten hoeveel mensen je kan verwachten. Organiseer je een feest voor een beperkte familiekring, of verwacht je ook achterneven -en nichten. Afhankelijk van de grootte van de groep kan je gaan kijken wat

Locatie

Verwacht je veel volk? Dan is de living al gauw te klein. Je kan een aantal opties bekijken:
  • Party-tent in (grote) tuin
  • Parochiezaal of lokale voetbalkantine
  • Feestzaal huren (vaak in combinatie met eten en drinken)

Budget

Een familiefeest is pas geslaagd als het aantal deelnemers groot is. Probeer er daarom ook voor te zorgen dat de deelnameprijs geen drempel vormt. Doe geen onnodige kosten, en maak van het eten en drinken geen te sjieke bedoening. Niemand zit te wachten op te dure wijnen en exclusieve kaviaar. De familie komt nog eens bij elkaar, onder het genot van een hapje en een drankje.

Eten en drinken

Wanneer je een zaaltje afhuurt, is de drank vaak af te nemen van de verhuurder. Een basis-gamma van dranken bestaat uit: koffie, thee, plat water en bruis water. Pils, witte en rode wijn. Voor het eten kan je bijvoorbeeld kiezen voor koud of warm buffet. Zo is er voldoende keuze voor iedereen.

Kinderanimatie

Bedenk ook wat leuks voor de kinderen. Bij goed weer kan een voetbal en wat stoepkrijt al wonderen doen. Wat gezelschapspelletjes en kleurpotloden voor de binnenblijvers.

Herinneringen

Tijdens een familiefeest komen altijd leuke herinneringen van vroeger boven. Je kan vooraf aan iedereen vragen wat fotos door te sturen. Tijdens het feest kan je die dan in een slideshow afspelen op een laptop, of nog beter, projecteren met een beamer.


4. Jubileumfeest

De definitie van een jubileum

Volgens Wikipedia: een jubileum is herdenking van een gebeurtenis (zoals de huwelijksverjaardag van een huwelijk, indiensttreding) een bepaald aantal (meestal een veelvoud van 5) jaren geleden is.

Voor wie?

Een jubileumfeest kan gegeven worden voor:
  • huwelijksverjaardag
  • medewerker
  • directeur
  • sportclub
  • gemeente
  • ...

De verschillende jubilea zijn:

  • 1 jaar: katoen
  • 2 jaar: leer
  • 3 jaar: tarwe
  • 5 jaar: blik
  • 10 jaar: tin
  • 12,5 jaar: koper
  • 20 jaar: porselein
  • 25 jaar: zilver
  • 30 jaar: parel
  • 35 jaar: robijn
  • 40 jaar: smaragd
  • 45 jaar: vermiljoen
  • 50 jaar: goud
  • 60 jaar: diamant
  • 65 jaar: briljant
  • 80 jaar: eiken  
 

5. Themafeest

Inspiratie nodig voor een thema-feest? We zetten enkele ideeën op een rijtje. Deze lijst van inspirerende thema's moeten je in ieder geval goed op weg helpen om een leuk thema voor jouw feest te bedenken.

Tijdsperiode als thema

Oertijd, Griekse Tijd, Romeinse tijd, Middeleeuwen, Toekomst
Vorige eeuw: 20e eeuw, jaren 20, jaren 40, jaren 50, jaren 60, jaren 70, jaren 80, jaren 90

Landen als thema

Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Griekenland, Mexico, China, Brazilië, Hawaii

Muziekstijl als thema

Disco, Jazz, Rock, Grunge, Punk, Schlager, House

Films als thema

Back to the future, Jaws, Indiana Jones, Star Trek, Scream

Fantastie en sprookjes

Sneeuwwitje, roodkapje, elfen, kabouters, stripfiguren, griezelen

Aardse elementen

Aarde, Water, Vuur, Lucht

Seizoenen

Lente, zomer, herfst, winter

Een kleur als thema

Zwart, wit, rood, groen, blauw, je clubkleur, regenboog

Speciale thema's

Maffia, Country & Western, Galabal, Hollywood, Safari


5.1. Foute Party

Dresscode

De kledingstijl op een foute party: alle kleding die echt goed fout zijn, komen in aanmerking. Hoe gekker, hoe beter. Het leuke is dat iedereen zo origineel uit de hoek kan komen. Zo zit de sfeer meteen goed.

Foute muziek

Alle echt foute nummers komen in actie. Van die top-30 hits, vlaamse schlagers, après-ski muziek. Steek je licht ook eens op bij de mannen van Q-Music, die een foute top-128 hebben samengesteld.
Heb je zelf nog tips of ideeën voor een geslaagde foute party? Laat het ons weten
 
 

5.2. Gala

Een galafeest of gala-avond is een sjiek feest waar je in galakledij verschijnt. Een bal in galakostuum heet wel een galabal.
Bij ontvangst van de gasten, is het leuk om een aperitiefdrankje aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld een cava of witte wijn zijn.

Dresscode Galafeest

Heren worden op een galafeest verwacht in een mooie smoking of pak. Dames komen in een lange avondjurk.

Eten en drinken

Hapjes en drankjes worden aangepast aan de stijl van het feest. Geen hot-dogs en bier dus, maar verzorgde hapjes en cava of champagne.


5.3. Rock 'n Roll

Wanneer je een themafeest geeft met als thema rock 'n roll, ga je terug naar de jaren 50. De tweede wereldoorlog was net achter de rug, en er vond een enorme wederopbouw plaats.

Dresscode

Rock 'n Roll dresscode. De mannen droegen glimmende pakken. Vaak een grote vetkuif en grote bakkebaarden. Stropdassen waren ook van die tijd. De vrouwen droegen felgekleurde jurken tot ongeveer op de knieën. De jurkjes waren wijd van onderen en strak van boven, zodat het figuur van de vrouw goed tot zijn recht kwam. Daaronder droegen ze witte kousen en hoge hakken. Qua make-up betreft hadden de vrouwen knalrode lippenstift op. Haarbanden en grote krullen zijn ook typisch rock and roll.
Denk gewoon in de richting van Elvis Prestley of Marilyn Monroe, en dan komt de dresscode alvast goed.

Muziek

Rock and Roll is een mengeling van zwarte Rhythm and Blues en blanke Country and Western. Qua dans is de jive, twist, Swing en Boogie Woogie echt rock 'n roll.

Rock 'n Roll is...

Neon licht, vetkuiven, haarbanden, juke-box,...
Een goede tip voor inspiratie: kijk naar de film Grease, en noteer alle leuke ideeën die je kan gebruiken voor je thema-feest.
Heb je zelf nog tips of ideeën voor een geslaagd rock and roll themafeest? Laat het ons weten.


5.4. Sixties Party

De Sixties hangt nauw samen met de fifties. Rock 'n roll! Vetkuiven,

Kledingstijl Sixties

Sixties muziek

Typische muziek uit de sixties: The Doors, Steppenwolf, Led Zeppelin, The Velvet Underground, Pink Floyd en Frank Zappa

Kleding en stijl

Broeken met brede olifantenpijpen (hippies). Vrouwen steken hun haar hoog op, of dragen pruiken.

Sixties themafeest is

Popcorn, hoela-hoops, kauwgom, the beatles, pop-art, flower-power


6. Tuinfeest organiseren


De zomers in België en Nederland zijn te kort om er niet van te profiteren. Daarom is het organiseren van een tuinfeest een super plan!

Uitnodigingen

Bedenk vooraf hoeveel mensen je uit gaat nodigen. Reken er op dat zo'n 20% niet ingaat op de uitnodiging (vakantie, belet,...). Maak duidelijk dat de genodigden op tijd laten weten of ze komen of niet. Een week voor het feest verwittig je de mensen die nog niets van zich lieten horen.

De tuin

Bij droog weer is het ideaal om lekker lang buiten te zitten. Maar we zijn hier echter nooit 100% zeker van een droge avond. Voorzie daarom een noodplan bij regenweer. Zorg dat je kan schuilen onder een carport, een party-tent, of eventueel binnen.
Vergeet ook niet de buren te verwittigen dat je vanavond een feest geeft. Of beter nog: nodig ze gewoon uit.

Decoratie

Zorg voor een beetje versiering in de tuin, zodat het er wat feestelijk uit ziet. Denk aan slingers, verlichting in de bomen, tuinkaarsen. Als het wat later wordt, kan je ook een vuurkorf zorgen. Erg gezellig om met z'n allen rond te zitten.

Eten en drinken

Het Vlaamse tuinfeest bij uitstek: barbeque. Reken per persoon gemiddeld zo'n 300 gram vlees.


7. Vrijgezellenfeest

Op zoek naar een origineel idee of leuke tips voor het organiseren van een vrijgezellenfeest of vrijgezellendag? We geven hier kort enkele tips waarmee je zelf aan de slag kan.

Vrijgezel verkleden

Erg cliché om de vrijgezel te verkleden. Maar tradities zijn er om in ere gehouden te worden. Plezant om de vrijgezel de hele dag in een belachelijk pakje rond te zien lopen.

T-shirt met opdrachten

Maak een t-shirt voor de vrijgezel, en schrijf dit vol met opdrachten. Wanneer een opdracht geslaagd is, wordt deze afgevinkt van het t-shirt.

Straatmuziekant

Laat de vrijgezel wat drinkgeld verdienen door straatmuziekant te spelen. Geef hem wat leuke attributen mee.

Stad bezoeken

Maak een uitstap naar een leuke stad (of de ex-studentenstad van de vrijgezel). Overdag wat opdrachten of een brouwerijbezoek. Daarna wat eten.

Bierbowlen

Bowlen met de hele bende. Meer info over bierbowlen